Michel de Valk werd geboren in Kamerik, sinds 1983 is hij getrouwd met Mariëlle, waarmee hij samen 4 kinderen heeft, 3 meisjes en een jongen.
Tijdens zijn opleiding aan het Utrechts Conservatorium en het Instituut voor Kerkmuziek studeerde hij naast koordirectie ook orgel, piano en zang. Na zijn opleiding deed hij als vervolg nog een opleiding Docentschap Koristen. Ook werkte hij mee aan masterclasses met o.a. Robert Sund, King Singers, Ludo Claesen en Eric Ericson.
De Valk dirigeert verschillende koren met een uiteenlopend genre muziek, dit gaat van oratorium tot heftige popmuziek. Hij werkte met gerenommeerde solisten (Ernst Daniel Smit, Udo Reinemann, Marco Bakker, Lieuwe Visser, Jasperina de Jong, Karin Bloemen, Tania Kross) en orkesten (Nederlands Promenade Orkest, Barokorkest Florilegium musicum en Brabants musick Collegie) aan de grote klassieke koorwerken als Bach’s Matthäus en Johannes Passion, Requiem Verdi, Schöpfung en Jahreszeiten van Joseph Haydn e.a.. Hij stond met koren o.a. in het Concertgebouw te Amsterdam, Musis Sacrum en Gelredome te Arnhem en De Doelen te Rotterdam.
Graag ziet hij een toekomst voor Caecilia waarin het koor echt weer een onderdeel wordt in het culturele leven van Tilburg e.o..
“Ik wil dat het koor door middel van kwaliteitsverbetering, repertoire vernieuwing en podiumpresentatie laat zien dat een mannenkoor muzikaal maar ook qua entertainment het publiek kan boeien. Ook wil ik projecten doen waarbij jongere zangers zich thuis voelen. Te denken valt hierbij aan ‘cross-over’ concerten met bijvoorbeeld een popband of DJ”
De Valk’s fascinatie voor koren richt zich vooral op het plezier van muziek maken met amateurs. ‘Zingen is leuk’ is zijn motto. Zingen vanuit ontspanning om daarmee het beste te halen uit de zangers. Of het nu gaat om ‘zware’ klassieke werken of een mooie swingende popsong, vanuit een positieve muzikale benadering zijn ook amateurzangers in staat boven zichzelf uit te stijgen. Zingen mag ook niet statisch zijn van De Valk. Een concert moet iets van theater elementen bevatten om het publiek blijvend te boeien zonder dat dit ten kosten gaat van de zangkwaliteit.
Ik heb de smartphone versie bekeken.
Wat een verbetering!
Complimenten, zo heb je weet zin om meer te lezen!
Chapeau
Heeft heel wat zweetdruppels gekost, Cees. Maar inderdaad was broodnodig!